GPS-UL „SARACULUI” :)

GPS-UL „SARACULUI”🙂

Iata cum puteti improviza un sistem care va ajuta in calcularea propriei pozitii, avand la dispozitie un aparat de radio cu gama de unde lungi (LW), eventual si unde medii(peste 500kHz) (MW).
Daca veti acorda aparatul de radio in partea superioara a gamei LW, veti gasi cateva statii de radio

(NDB : http://dictionary.sensagent.com/Non-directional_beacon/en-en/) destinate localizarii aeroporturilor de catre aeronave, sistem pastrat de

zeci de ani. Principiul este foarte simplu – orientand aparatul (care trebuie sa aiba antena interna de ferita – deci nu receptor auto) pe directia de maxim sau de minim a semnalului (vezi imaginea ) avem directia catre emitator (este suficienta directia, nu este
nevoie neaparat si de sens – fata/spate, aceasta ambiguitate se rezolva grafic).

Calculam cu un raportor, pozitionat pe baliza de pe harta , unghiul balizei fata de Nordul indicat de o busola (nordul real este la +5 grade  fata de cel indicat pentru Bucuresti – declinatia magnetica -). Este suficienta determinarea a doua-trei balize. Rezulta ,din intersectia directiilor, pozitia receptorului.

Daca aparatul are indicatie optica, cu instrument sau led-uri, lcd, determinarea nivelului de semnal se poate face si mai precis.
http://worldaerodata.com/nav/Romania.php

http://www.ourairports.com/navaids/FLR/Floresti_VOR-DME_RO/closest.html
exemplu de info mai amanuntit:
http://worldaerodata.com/wad.cgi?nav=BANEASA+SOUTHWEST&nav_id=BSW&nav_type=5

le puteti localiza pe maps.google.com cu ajutorul coordonatelor (le scrieti in bara

SEARCH – exemplu  pt. baliza A : 44.510039,26.135213 ), apoi marca pe harta.

Balizele transmit in codul morse literele din coloana ID
Pentru zona Bucuresti sunt de interes in principal Baneasa si Otopeni.

Dintre acestea, probabil nu veti putea receptiona baliza A

(434 kHz)

Alfabetul morse : http://en.wikipedia.org/wiki/Morse_code
Undele lungi : http://en.wikipedia.org/wiki/Longwave
Undele medii : http://en.wikipedia.org/wiki/Medium_wave

Va astept pentru eventualele lamuriri, detalii.

nota1: probabil un aparat cu acord digital se va opri la 285 kHz in LW si va porni de la

525 kHz in MW, de aceea recomand un aparat cu acord manual, cu scala cu ac.

nota2: in regim homemade, putem scoate in exterior doua fire de la linia de ALC a receptorului si sa le conectam la un mic multimetru digital cu LCD, pentru masurarea semnalului🙂

nota3: receptia este posibila si in cladiri; in cele din beton armat  semnalul va fi mai scazut

nota4: atentie la obiectele care pot influenta busola : corpuri metalice,  aparate cu transformatoare,  difuzorul aparatului de radio.

nota5: unghiul balizei fata de Nord este 180 grade – unghiul receptorului fata de Nord. Mai stiti geometrie, nu ?🙂

nota6: emitatoare de radiodifuziune in unde medii,  zona Bucuresti  , Radio Romania:

Tancabesti , frecventa 855 kHz, coordonate Google Maps :

44.671149,26.0807

Herastrau, frecventa 603 kHz, coordonate : 44.47682,26.051336

  1. Gabi Soare
    30 Noiembrie 2010 la 21:15

    Multam pentru explicatia pe ploaie🙂 ,dar si pentru cea de aici.

  2. bikepress
    30 Noiembrie 2010 la 18:17

    Gabi, uite explicatia:

    Pentru campul electromagnetic emis de antena CU FIR VERTICAL a balizei, componentele electrice si magnetice ale campului sunt in planuri diferite (planul z0y – vertical- pentru campul electric, respectiv planul x0y – orizontal – pentru campul magnetic). Deci o antena sensibila la campul magnetic (bara de ferita cu bobina a receptorului) va trebui plasata la 90 de grade fata de cum am plasa o antena sensibila la campul electric. Imagineaza-ti niste cercuri cu centrul in punctul antenei balizei. Acestea sunt liniile componentei magnetice a campului. Evident, pentru semnal maxim, ele trebuie sa treaca de-a lungul axului barei de ferita. de aici rezulta pozitia perpendiculara , fata de baliza. Desenul este realizat in planul x0y , axa 0z fiind pe ” inaltime”, perpendiculara.

    Poti sa testezi rapid😉 cu statia Tincabesti – Radio Romania Actualitati (aproximativ in nordul Capitalei ). Bara de ferita va fi pe directia est-vest la semnal maxim).

  3. Gabi Soare
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: